Aktuality: Městský úřad
Výběr kategorie:
Seznam zpráv z kategorie Městský úřad
- Odlož mobil v knihovně / 10. 12. 2024
- Změna úředních hodin v době svátků na zámku / 9. 12. 2024
- MPSV varuje před podvodnými SMS, e-maily a telefonáty / 6. 12. 2024
- Informace k návrhu rozpočtu Města Buštěhrad na rok 2025 / 3. 12. 2024
- Změny jízdních řádů od 1. 12. 2024 / 3. 12. 2024
- Město poptává TDI na akci výstavby nových kabin ve sportovním areálu / 19. 9. 2024
- Informace k povodním - kde přispět / 16. 9. 2024
- Omezené parkování U Macíků a na parkovišti u hřbitova / 12. 7. 2024
- Rozšířené informace k věci trestního oznámení týkající se JSDH Buštěhrad / 20. 5. 2024
- Co dělat, když mám vyhrazené parkovací stání a další informace / 29. 4. 2024
- Co dělat když…. potřebuji zabrat veřejné prostranství – udělat na určitou dobu zábor / 24. 5. 2023
Odlož mobil v knihovně
10. 12. 2024
Ke stažení:
- plakát [PDF, 55 kb]
Naše buštěhradská knihovna se zapojila do celonárodní akce
Odlož mobil
Odlož mobil je společný projekt neziskové organizace ASEKOL a vybraných krajů.
Smyslem projektu je rozšíření povědomí o třídění vysloužilého elektrozařízení. Mobilní telefony obsahují jak škodlivé látky, tak cenné materiály. Důležité je, aby byly správně recyklovány, Recyklací mobilů lze využít až 90 % materiálů (např. měď, zlato, stříbro, paladium a platinu), což šetří přírodu i energii.
- ODEVZDEJTE vysloužilý mobilní telefon k recyklaci A VYHRAJTE!
Změna úředních hodin v době svátků na zámku
9. 12. 2024
Městský úřad Buštěhrad bude z důvodu čerpání dovolené uzavřený pro veřejnost ve dnech 23. – 31. 12. 2024. Prvním lednovým úředním dnem tak potom na MěÚ Buštěhrad bude pondělí 6. 1. 2025.
Infocentrum Buštěhrad bude mít z důvodu čerpání dovolené zavřeno 23. 12. 2024 – 1. 1 2024. Pro veřejnost zde bude otevřeno od 2. 1. 2024 v běžných hodinách pro veřejnost.
Městská knihovna Buštěhrad bude mít v době dovolené zavřeno 23. 12. a ve dnech vánočních svátků, ale od 30. 12. 2024 bude mít běžné hodiny pro veřejnost.
Městská policie Buštěhrad bude mít během vánočních a novoročních svátků zrušené pravidelné úřední hodiny v pondělí a ve středu, ale po telefonické domluvě s Vámi ve zvoleném čase v kanceláři vyřídí vše potřebné.
Kontakt: 725 032 648 (vedoucí strážník Iva Hanáčková) a 606 759 636 (strážník Jaroslav Sládek)
služebna: 312 278 024 (mezi pochůzkami), e-mail: mp@mestobustehrad.cz
Strážníkům můžete v pracovní době (ve všední dny mezi 6:30-15:00) volat na mobil, mezi pochůzkami je po předběžné domluvě možné je zastihnout osobně na služebně – Revoluční 1, v přízemí západního zámeckého křídla (první oblouky podloubí vlevo cestou k městskému úřadu).
MPSV varuje před podvodnými SMS, e-maily a telefonáty
6. 12. 2024
Ke stažení:
- leták [PDF, 2207 kb]
MPSV varuje před podvodnými SMS, e-maily a telefonáty.
Buďte vždy bdělí a vyhodnocujte kriticky, zda se nejedná o podvod.
Signálů, jak rozeznat podvodné jednání, je mnoho.
Je od vás vyžadována rychlá reakce?
Byli jste požádáni, abyste na stránkách zadali své osobní či bankovní údaje?
Obsahuje webová adresa podtržítka, pomlčky nebo jsou znaky v ní přeházené nebo zaměněné?
Je číslo, které vám volá, neznámé?
Vyvolává ve vás zpráva emoce, jako například strach, zvědavost nebo radost?
A jiné a jiné...
Poučte doma své rodinné příslušníky, že je vždy lepší zavěsit, ukončit komunikaci a být opatrný, než riskovat.
Informace k návrhu rozpočtu Města Buštěhrad na rok 2025
3. 12. 2024
Rozpočet Města Buštěhradu na rok 2025 je sestaven jako schodkový s příjmy ve výši 143 257 778,08 Kč, výdaji ve výši 211 736 117,91 Kč a financováním ve výši 68 478 339,83 Kč. Schodek rozpočtu ve výši 68 478 339,83
Kč a splátky úvěrů ve výši 3 080 200 budou pokryty přebytky hospodaření z předchozích let.
Za závazné ukazatele rozpočtu se považují finanční vztahy ke zřízeným příspěvkovým organizacím a dále souhrnné částky dle odvětvového členění rozpočtu (na paragrafy).
Finanční vztahy ke zřízeným příspěvkovým organizacím jsou navrženy v této výši:
Neinvestiční příspěvek ZŠ a MŠ Oty Pavla Buštěhrad 6 300 000 Kč
Neinvestiční příspěvek ZUŠ Buštěhrad 500 000 Kč
Neinvestiční příspěvek DPS Buštěhrad 1 890 000 Kč
Návrh rozpočtu sociálního fondu:
Tvorba fondu: 440 000 Kč
Čerpání - příspěvek na stravné: 250 000 Kč
- příspěvek na penzijní připojištění: 150 000 Kč
- 40 000 Kč rezerva na nově nárokované příspěvky na penzijní připojištění
Návrh rozpočtu je zveřejněn na https://www.mestobustehrad.cz/meu/uredni-deska/2024/11-05.pdf, do jeho listinné podoby lze nahlédnout v budově městského úřadu Buštěhrad, 1. patro, kancelář č. 1.09, v úředních hodinách. Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit písemně do 17. 12 2024 nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva dne 18. 12. 2024.
Změny jízdních řádů od 1. 12. 2024
3. 12. 2024
Zveřejňujeme dopis Petra Boreckého, krajského radního pro veřejnou dopravu a mobilitu, ke změnám jízdních řádů od 1. 12. 2024. Budeme doufat, že změna přinese zlepšení v oblasti poskytování služeb. Především bychom upozornili na uvedené kontakty, kam je možno hlásit jakékoliv podněty a stížnosti.
"Vážené paní starostky,
vážení páni starostové,
vážení páni primátoři,
od neděle 1.12.2024 vyjedou podle nových jízdních řádů dopravci ve 35 provozních oblastech na základě výsledků výběrových řízení realizovaných společně Středočeským krajem a hl. m. Prahou. Nové smlouvy uzavřené na 10 let přinášejí zejména zvýšení kvality v oblasti vozového parku či přísnější standardy kvality služby.
Na řadě linek budou nasazena kapacitnější vozidla délky 15 či 18 metrů či došlo na základě požadavků středočeských obcí a měst k úpravám vedení linek. Současně s touto změnou dojde k rozšíření spolupráce s okolními kraji České republiky – nové linky PID vyjedou například na Šumavu nebo do Krkonoš. Na vybraných linkách se rozšíří možnost nástupu všemi dveřmi, kterou bychom chtěli spolu s kolegy rozšiřovat i na další linky v kraji.
Nové desetileté smlouvy s autobusovými dopravci znamenají v mnoha oblastech Středočeského kraje změnu dopravců jednotlivých linek, ale také výrazné omlazení vozového parku. Příměstské a regionální linky PID bude nově zajišťovat 31 dopravců a také několik jejich subdodavatelů.
Všechny používané autobusy musí nyní splňovat tyto podmínky:
- bezbariérovost
- celovozovou klimatizaci
- látkové polstrované sedačky
- digitální informační displeje včetně vnitřních LCD obrazovek
- jednotný červenošedý vnější design vozidel.
Všichni dopravci musí poskytovat on-line informace o poloze svých vozidel do jednotného dispečerského systému, vozidla musí být čistá, řidiči nesmějí odjíždět ze zastávek napřed oproti jízdnímu řádu a musí dodržovat předepsané návaznosti.
Odbavovací systém musí akceptovat také platby kartou.
Celkem bude na příměstských a regionálních linkách PID provozováno cca 1200 vozidel délkového rozpětí od 7 do 18 metrů.
Věnovali jsme spolu s kolegy z IDSK a ROPID opravdu hodně času na přípravu, aby vše 1.12.2024 odstartovalo bez zádrhelů. Přesto se při množství provozovaných linek a u dopravců, kteří budou obsluhovat pro ně nové oblasti, některé problémy objevit mohou.
Budeme je však okamžitě řešit.
Neváhejte v takových případech kontaktovat náš dispečink.
Telefonická linka: 234 704 560
Pracovní dny: 5:30 - 21:30
Víkendy a svátky: 7:00 - 19:00
E-mail: info@pid.cz
V terénu budou na provoz dohlížet mobilní hlídky dispečinku PID, který bude personálně posílen také v letňanské centrále.
Nové jízdní řády včetně grafických vývěsek v oblastech s největšími změnami nově na území celého Středočeského kraje vyvěsila zastávková služba IDSK, na území Prahy pak zastávková služba ROPID, případně jednotliví dopravci v případě některých zastávek ve vlastnictví Dopravního podniku hl. m. Prahy či ČSAD MHD Kladno.
Informace o nové organizaci autobusové dopravy včetně přestupních uzlů a informací o jednotlivých linkách najdete na přiloženém odkazu (https://1url.cz/P1ZWt) a obrázcích.
Přeji Vám všem i Vašim občanům, aby se start nového systému autobusové dopravy obešel bez problémů a středočeská veřejná doprava byla zase o něco příjemnější.
Petr Borecký
radní pro veřejnou dopravu a mobilitu
Město poptává TDI na akci výstavby nových kabin ve sportovním areálu
19. 9. 2024
Město poptává TDI na akci demolice starých kabin výstavby nových kabin ve sportovním areálu. Provádění - říjen 2024 - únor 2025.
Více na https://www.mestobustehrad.cz/meu/projekty-dotace/62/
V případě zájmu či jakýchkoliv dotazů kontaktujte starostku na 602 347 411.
Informace k povodním - kde přispět
16. 9. 2024
Pokud by Vás zajímalo, kde přispět lidem postiženým povodněmi, v současnosti probíhá celá řada sbírek:
"Přehled: Dávky a sbírky na pomoc obětem povodní"
Ohledně sbírek hejtmanka píše:
"Očekává se samozřejmě velká vlna solidarity s oblastmi, které jsou povodněmi zasažené. A to zejména na Moravě, kde je situace mnohem dramatičtější. Prosím, pokud Vaši občané, nebo Vy v rámci obcí, chcete pomáhat, tak aktuální prosba přímo z Ústředního krizového štábu zní: Aktuálně je třeba jen balená voda a případně potraviny. Žádná jiná pomoc zatím není třeba. A je jednoznačně doporučeno ji dodávat přes Potravinové banky – žádnou jinou cestou. Potravinové banky jsou napojeny na složky IZS, které pak zajistí distribuci, ale není možné, aby pomoc vybíraly v obcích či jinde! Kontakt na Potravinovou banku pro Prahu a Středočeský kraj naleznete zde: https://potravinovabankapraha.cz/"
Omezené parkování U Macíků a na parkovišti u hřbitova
12. 7. 2024
Ve dvojčísle Buštěhradského zpravodaje 7-8/2024 si můžete přečíst podrobnosti týkající se omezeného parkování "U Macíků". Článek najdete na str. 11 až 12. Děkujeme!
https://www.mestobustehrad.cz/nas-bustehrad/zpravodaj/rocnik-48-2024/bz7---8-2024.pdf
Nově je omezeno i parkování na parkovišti u hřbitova - i zde je potřeba použít "parkovací hodiny" a nastavit na nich dobu příjezdu na parkoviště.
Rozšířené informace k věci trestního oznámení týkající se JSDH Buštěhrad
20. 5. 2024
Dne 14. 5. 2024 obdržel MěÚ v Buštěhradu usnesení PČR, územní odbor Kladno, oddělení hospodářské kriminality, na základě kterého odložil trestní věc podezření ze spáchání trestných činů
- dotační podvod
- porušení povinnost při správě cizího majetku
- zneužití pravomoci úřední osoby,
kterého se měla dopustit starostka, Daniela Javorčeková, jako statutární orgán města Buštěhradu, tím, že v úmyslu získat neoprávněný majetkový prospěch zažádala z titulu své funkce o poskytnutí dotace pro jednotku JSDH Buštěhrad a prostředky získané účelovou dotací využila pro jiný než určený účel, čímž měla způsobit škodu ve výši nejméně 10 000,- Kč a dále tím, že v úmyslu získat neoprávněný majetkový prospěch porušila zákonnou povinnost opatrovat a spravovat majetek města Buštěhradu v úmyslu způsobit jinému škodu nebo jinou závažnou újmu anebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný prospěch, vykonávala svou pravomoc způsobem odporujícím jinému právnímu předpisu, čímž měla být Buštěhradu způsobena škoda ve výši 1 333 704,- Kč.
Věc byla odložena, neboť ve věci nejde o podezření z trestného činu.
Údaje pro vysvětlení, jak ekonomicky JSDH funguje:
JSDH Buštěhrad nemá samostatnou právní způsobilost. Jde ze zákona o organizační složku města, a proto za ni může jednat pouze statutární orgán města, tedy starosta obce.
Majetek, který JSDH užívá, je majetkem města.
Financování JSDH probíhá z více zdrojů:
- část vybavení bylo v minulosti získáno (a je možné obdobně realizovat i v budoucnu) bezúplatně, například od HZS ČR;
- část vybavení nebo odbornou přípravu je možné financovat z různých k tomu určených dotací, které poskytuje např. Krajský úřad Středočeského kraje, MV ČR, případně fondy EU a pod.;
- část finančních prostředků JSDH pochází od okolních měst a obcí, kde JSDH vykonává požární asistenci;
- část vybavení nebo činnosti může být financována z darů, resp. účelových darů;
- část vybavení nebo činnosti je financováno přímo z rozpočtu města;
Pokud jde o financování z dotací, schvalovací proces je následující: buď JSDH nebo MěÚ zaznamená vyhlášený příhodný dotační titul.
Zastupitelstvo v takovém případě rozhoduje o tom, zda má město zájem tuto dotaci na zcela konkrétní vybavení nebo činnost JSDH získat. Pokud je rozhodnutí kladné, město, tedy starostka, vypracuje a podá žádost o dotaci. Jestliže poskytovatel dotaci schválí, uzavře s městem na poskytnutí dotace smlouvu.
Každá z dotací je přesně účelově určená a nelze ji použít k jinému účelu. Většinou probíhá financování z dotace tak, že město určené zařízení nebo služby objedná, a poté pošle poskytovateli fakturu k proplacení. V případě, že by poskytovatel zjistil, že byla dotace užita jinak, muselo by ji město vrátit, resp. by mu nesprávná faktura ani nebyla poskytovatelem proplacena. Kontrola dodržení kritérií dotací je velmi přísná.
Financování z rozpočtu města probíhá následovně:
Na podzim JSDH navrhne svůj vlastní rozpočet pro příští kalendářní rok. V případě, že je návrh akceptovatelný, je zapracován do návrhu celkového rozpočtu města. Tento celkový návrh se zveřejňuje na úřední desce města nejméně po dobu 15 dnů. Následně je návrh rozpočtu s event. zapracovanými připomínkami schválen zastupitelstvem města.
Schválené finanční prostředky pro JSDH zůstávají po celou dobu na účtu města. Pokud chce jednotka cokoli objednat, velitel vyplní formulář s podrobnějším rozpisem, co a od koho chce objednat. Formulář musí schválit nejprve starostka a poté účetní - rozpočtářka, která zkontroluje, zda je s tímto konkrétním výdajem v rozpočtu počítáno.
V případě, že nikoliv, tak je možné nahradit financování tohoto výdaje jiným, posléze nerealizovaným, výdajem, a nebo musí zastupitelstvo rozhodnout o tzv. rozpočtovém opatření, což znamená, že by se výdaje rozpočtu o příslušnou částku zvýšily.
V této souvislosti považujeme za nutné uvést, že v případě získání dotace se o dotační prostředky navýší příjmová i výdajová stránka rozpočtu.
V hotovosti může JSDH disponovat pouze částkou vyplacenou zálohově, schválenou starostkou, a to na drobné výdaje, které se dokládají příslušnými účtenkami přímo k rukám účetní.
Každoročně pak provádí Krajský úřad Středočeského kraje audit účetnictví. Zatím za posledních 10 let nalezl vždy pouze drobnosti, které byly obratem napraveny.
Z uvedeného je zřejmé, že není možné, aby se kdokoli obohatil na úkor poskytovatele dotací nebo města, resp. by takový úkon byl v poměrně krátké době odhalen.
Pokud jde o průběh řízení po podání trestního oznámení, pouze pro informaci čtenářů uvádíme, že trestní řízení není v žádném případě zahájeno podáním trestního oznámení, nýbrž až dnem usnesení o zahájení trestního stíhání. Rozhodnutí vydává policie, pokud důkazy nasvědčují tomu, že trestný čin spáchala konkrétní osoba.
V daném případě tedy vůbec nebylo trestní řízení zahájeno.
A nyní k průběhu samotného šetření PČR:
Dne 16. 2. 2023 podal občan Buštěhradu K. M. trestní oznámení pro podezření na možné protiprávní jednání v souvislosti s financováním dobrovolných hasičů města Buštěhradu. Podrobnosti, o jaké trestné jednání by se mělo jednat, viz shora v citovaném usnesení.
V březnu 2023 byla úřadu doručena žádost PČR o spolupráci v této věci, které úřad vyhověl a postupně PČR dodal veškeré materiály, které si orgán vyžádal a které se týkaly především účetnictví města souvisejícího s financováním hasičů.
Policejní orgán, jak v odůvodnění usnesení o odložení věci uvádí, předané doklady prostudoval a sepsal o tomto úřední záznam, jehož závěr je, že v rámci účetních dokladů nebyly zjištěny žádné závady a doklady jsou řádně zúčtovány včetně dotací a bezúplatných převodů. Na základě výzvy byly dodány i veškeré žádosti o dotace od příslušných poskytovatelů a jejich přidělení. Nebyly zjištěny žádné závady či nesrovnalosti.
PČR v rámci šetření vyslechla nejprve starostku, poté velitele hasičů pana T. Hofmana a posléze i 15 (!) dalších členů JSDH. Poté byla vyslechnuta znovu starostka, následně místostarosta Plášek a nakonec Ing. K. Linhartová – účetní a rozpočtářka.
Policejní orgán dále, jak uvádí v odůvodnění usnesení, vlastním šetřením a dotázáním zjistil, že dokumenty, resp. výdaje, které jednotka měla za rok 2022 a které byly předložené oznamovateli, byly v přesných výších. Dodané podklady byly poskytnuty v takovém rozsahu, jak o ně bylo zažádáno na základě volného přístupu k informacím.
Celé šetření PČR bylo uzavřeno v minulých dnech.
V prosinci loňského roku se ale někteří obyvatelé Buštěhradu začali na FB dožadovat konečného výsledku policejného šetření.
Starostka vysvětlovala, že šetření nebylo dosud ukončeno. To však vedlo pouze k tomu, že obyvatelka Buštěhradu M. D. použila informací z webové stránky MV ČR a z těchto informací ve spojení s poměrně dlouhou dobou prošetřování dovodila a vyslovila veřejně názor, že je v této fázi již ztotožněn pravděpodobný pachatel a že tedy k trestnému činu došlo.
Ve své mylné zprávě se opírá o následující údaje opsané z webové stránky MV ČR:
Typ deliktu: trestný čin - ale v prosinci 2023 ještě nebyl žádný trestný čin zjištěn
Zdroj: Policie ČR
Třídy: jiná majetková, trestné činy proti veřejnému zájmu
Stav objasnění: zjištěn pravděpodobný pachatel - v prosinci 2023 nebyl zjištěn dosud žádný trestný čin, a tudíž nemohl být zjištěn pravděpodobný pachatel
Datum oznámení: 5. 2. 2023 - podle údajů v usnesení PČR došlo k trestnímu oznámení až 16. 2. 2023
Citujeme z příspěvků na FB – z diskuse na stránce Město Buštěhrad (bez úprav - i s překlepy):
M.D.: „Dle zdrojů z webu kriminální policie to ale vypadá zatím tak, že pravděpodobný pachatel byl zjištěn.“
a dále
„A Ano, představte si že na webu Minusterstva vnitra je vidět stav vyšetřování trestných činu. Bizarní je, že to někdo placeny z veřejných peněz zpochybňuje.“
Starostka tehdy reagovala - citujeme: „Já zase nechápu, jak má někdo tu drzost na základě nějaké anonymní statistiky z internetu předjímat výsledek neuzavřeného vyšetřování. V téhle zemi přece platí presumpce neviny.“
Jak se nyní přesvědčivě ukázalo, M. D. manipulovala údaji jiného policejního vyšetřování, aniž si cokoli v této věci ověřila z některého dalšího zdroje.
Později bylo zjištěno, že informace, kterou M. D. na webu našla, se týkala již uzavřené krádeže kabelů v čističce na katastru města.
Je ale na místě položit si otázku, proč nejméně 19 lidí toto muselo absolvovat?
Oznamovatel, K. M. si v roce 2022 vyžádal od úřadu vyúčtování JSDH Buštěhrad, položkový souhrn majetku a kompletní účetní doklady. Částky si sečetl a výsledná částka mu nesouhlasila s celkovou částkou výdajů jednotky, která byla uvedena na webu města. Přestože byl upozorněn, že si nevyžádal zdaleka vše, a proto mu to nesedí, namísto konzultace s paní účetní, která by mu vše během deseti minut vysvětlila, přistoupil rovnou k podání trestního oznámení. Tedy namísto komunikace s úřadem, pouze kvůli svému dojmu, že se na městě dějí nějaké (velké) nepravosti, zatížil na více než rok dvě desítky lidí vyšetřováním.
Paní M. D., aniž by údaje, které uvádí na veřejné FB stránce, jakkoli ověřila, predikuje výsledek šetření téměř jako hotovou věc. A přestože tato obyvatelka Buštěhradu tvrdí, že nelze poškodit dobré jméno města, tak to (z hlediska zastupitelů) poměrně bezskrupulózně učinila. Jistě nesvědčí o příliš přátelské atmosféře ve městě, pokud jsou na Facebooku vyslovována vážná podezření o nesprávném hospodaření s veřejnými prostředky, opřená o pouhé domněnky.
Ke zmírnění třecích ploch by jistě přispělo, kdyby se oznamovatel omluvil na FB stránce Město Buštěhrad - unofficial za to, že na základě nesprávně, resp. neúplně vyžádaných podkladů, aniž by si své podezření dále ověřil, přidělal svým trestním oznámením mnoho hodin práce všem zúčastněným – hasičům, starostce, místostarostovi a některým úředníkům.
A kdyby se také M. D. omluvila za šíření neověřených desinformací se závěrem poškozujícím politickou reprezentaci města.
Věříme, že jsme tak celou záležitost s hospodařením s veřejnými prostředky v rámci JSDH Buštěhrad uzavřeli.
JUDr. Renáta Sladká, právnička města
Co dělat, když mám vyhrazené parkovací stání a další informace
29. 4. 2024
Ke stažení:
Co dělat, když mám vyhrazené parkovací stání nebo chci znát podmínky k jeho zřízení, provozování nebo odstranění?
Město Buštěhrad vydává v současné době povolení k zvláštnímu užívání místních komunikací pro účely zřízení a užívání vyhrazených parkovacích míst pouze pro osoby tělesně postižené. Pro ostatní osoby Město Buštěhrad nedává souhlas pro toto užívání a vybudování parkovacích stání, až do odvolání.
Pro historicky dříve povolené vyhrazené parkovací stání (před rokem 2020), i pro občany, kteří mají povolené vyhrazené stání a jsou ZTP nebo ZTP/P platí nyní podmínka podat na Městském úřadě Buštěhrad obnovu žádosti, znovu se všemi potřebnými doklady. Žádost se podává na formuláři č. 2.1., umístěném na webových stránkách Města Buštěhradu.
V případě nepodání obnovy žádosti bude vlastníkem místních komunikací, Městem Buštěhrad, vyzván uživatel, aby toto své parkovací stání, jeho dopravní značení a provedené úpravy odstranil na své náklady, popřípadě bude-li toto stání odstraněno vlastníkem komunikace, mohou být tyto náklady po uživateli požadovány.
V průběhu roku 2024 bude provedena revize vyhrazených parkovacích stání na území města Buštěhradu, na jeho místních komunikacích (povolení zvláštního užívání místní komunikace za tímto účelem). Uživatelé těchto parkovacích stání na místních komunikacích, jejichž vlastníkem je Město Buštěhrad, budou za tímto účelem obnovy jejich žádosti osloveni, pokud tak neučiní v průběhu roku sami.
Co dělat když…. potřebuji zabrat veřejné prostranství – udělat na určitou dobu zábor
24. 5. 2023
Zábor veřejného prostranství na katastru města Buštěhradu je akt, umožňující občanům, aby z nějakého důvodu mohli krátkodobě využít veřejné prostranství na katastru města Buštěhradu za svým účelem. (oprava nemovitosti, konání akce apod.). Typy záborů, možnosti zabrání veřejného prostranství, jsou uvedeny v Obecně závazné vyhlášce č. 3/2019 o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně v Části. III, čl. 7. Obecně závazná vyhláška je umístěna na webových stránkách Města Buštěhradu.
Za zábor veřejného prostranství je stanoven Obecně závaznou vyhláškou č. 3/2019 místní poplatek, ve výše citované vyhlášce jsou uvedeny sazby za jednotlivé typy záborů. Pro živnostníky je možné použít tzv. paušální zpoplatnění, jedná se například o krátkodobou, sezónní reklamu nebo sezónní předzahrádku.
Každý občan, který se rozhodne zabrat veřejné prostranství na katastru Města Buštěhradu, za účelem, který je definován v Obecně závazné vyhlášce č. 3/2019, (dále jen vyhláška), má za povinnost oznámit tento záměr Městskému úřadu Buštěhrad. Oznámení se provádí formou vyplnění formuláře Ohlášení poplatkové povinnosti, které jsou spolu s ostatními ohlašovacími formuláři umístěny na webových stránkách Města Buštěhradu v sekci Formuláře ke stažení. Tento formulář je nutno doručit v písemné podobě na podatelnu Městského úřadu Buštěhrad buď osobně nebo na elektronickou podatelnu Městského úřadu Buštěhrad, formou emailu s podpisem nebo do datové schránky. Přílohou jsou fotografie nebo situační plánek.
Ohlášení o vzniku poplatkové povinnosti za zábor veřejného prostranství formou formuláře (doručení na podatelnu MěÚ Buštěhrad), se provádí deset dní před zahájením využívání veřejného prostranství, nejpozději však v den zahájení využívání veřejného prostranství. Daňový formulář obsahuje vzorec, podle kterého si občan – poplatník sám vypočítá svoji poplatkovou povinnost podle vyhlášky č. 3/2019. Výši poplatku pak odvede do pokladny Města Buštěhradu, na Městském úřadě Buštěhrad, Revoluční 1, a to buď hotově na místě v pokladně, nebo bezhotovostně v pokladně, nebo bezhotovostním převodem z účtu, nejpozději do pěti dnů od konce záboru.
V případě, že zábor veřejného prostranství skončí dříve nebo se naopak prodlouží, je nutno o tomto informovat Městský úřad Buštěhrad opět písemnou formou, do formuláře je nutno upravit dobu záboru a upravit také částku, která má být na poplatku odvedena. Je potřeba se odkázat na původní Ohlášení poplatkové povinnosti z příslušného dne.
Včas nebo ve správné výši neuhrazené poplatky za místní poplatek za zábor veřejného prostranství (do pěti dnů od skončení záboru), budou oznamovateli vyměřeny Platebním výměrem. Poplatky, které nebyly uhrazeny včas nebo ve správné výši, je možné v Platebním výměru navýšit na trojnásobek původní částky. Vymáhání těchto poplatků probíhá v režimu Daňového řádu a může být postoupeno k exekuci.
Zábory, které nikdo neohlásí, ohlásí soused, jiný občan nebo mohou být zmapovány pracovníky Městského úřadu - domnělý původce záboru bude písemně kontaktován a vyzván k součinnosti za účelem zjištění, zdali je původcem záboru. Pokud dotyčný je původcem záboru, bude vyzván, aby provedl všechny potřebné úkony související s ohlášením poplatkové povinnosti a aby příslušný poplatek odvedl. Za neohlášení záboru podle Obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích, za nesplnění ohlašovací povinnosti, je Městský úřad Buštěhrad oprávněn vyměřit původci pokutu ve správním řízení.
Dagmar Novotná, správa daní a poplatků, referent územní samosprávy