Kam s ním?

Nedávno jsem prováděl úklid půdy a mimo jiné došlo na likvidaci krabic od různých spotřebičů, kterým prošla záruční lhůta (televize, počítač, sporák, atd. atd.). Papír jsem naložil do auta a vyrazil ke kontejnerům na tříděný odpad v Riegrově ulici. Jenže kontejner byl přeplněný a vedle se válely další hromady papíru. Nevadí, odvezu to do kontejneru na Kladenské ulici. Jenže tam to bylo ještě horší – nejen kontejner na papír, ale i ostatní kontejnery prakticky nebyly vidět. Byla sobota, něco po druhé odpoledne – pojedu do sběrného dvora. Sběrný dvůr byl zavřený a nějaký zoufalec tam z přívěsného vozíku házel přes bránu pytle s odpadem. Zase nic. Sice ještě zbývala nelegální skládka pod haldou, ale to jsem zavrhl a papír vyložil v Riegrově ulici.

Jak je to možné? Odpověď je celkem jednoduchá – město nemá na likvidaci odpadu dostatek peněz. A proč nejsou peníze? Odpověď je také velmi jednoduchá – město nevybírá poplatky od všech poplatníků! Stačí se podívat do vyhlášky č. 1/2016 O místním poplatku, čl. 2 Poplatník, bod (1) uvedeno (tento bod je citovaný celý):

(1)  Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů platí2:

a) fyzická osoba,

  1. která má v obci trvalý pobyt,
  2. které byl podle zákona upravujícího pobyt cizinců na území České republiky povolen trvalý pobyt nebo přechodný pobyt na dobu delší než 90 dnů,
  3. která podle zákona upravujícího pobyt cizinců na území České republiky pobývá na území České republiky přechodně po dobu delší 3 měsíců,
  4. které byla udělena mezinárodní ochrana podle zákona upravujícího azyl nebo dočasná ochrana podle zákona upravujícího dočasnou ochranu cizinců,

Prosím, pozorně si přečtěte body 2 - 4, kde se mluví o cizincích s povolením trvalého pobytu v ČR na dobu delší než 90 dnů nebo 3 měsíce a o azylantech. Vzhledem k tomu, že v těchto bodech není uvedeno místo, kde se tyto osoby zdržují, cizinci a azylanti musí v Buštěhradě platit poplatky nezávisle na tom, kde bydlí. I když bydlí např. v Brně, Praze nebo prostě kdekoliv, v Buštěhradě musí platit za odvoz komunálního odpadu!

Naprosto geniální vyhláška, nyní již jen stačí poplatky vymáhat a kontejnery na tříděný odpad se budou vyvážet 2x týdně a sběrný dvůr bude otevřený pondělí až pátek 16.00 – 18.00, v sobotu od 10.00 do 16.00 a v neděli od 14.00 do 16.00.

Ing. Ladislav Keller

Vyjádření k příspěvku p. Kellera za MěÚ Buštěhrad:

1. Jak je to s naší OZV, podle které se vybírá místní poplatek za „provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů“.

Naše OZV (ostatně jako všechny OZV ostatních měst a obcí, které vybírají poplatky za odpad formou daně), je postavena na zákoně o místních poplatcích č. 565/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška je sice zhotovena a vydána městem, je však nutné OZV vydávat na základě platných právních předpisů a v případě místních poplatků za svoz odpadu je to zákon o místních poplatcích. V OZV je odcitováno to, co je v zákoně. Lze napadnout vyhlášku města, a dělá to Ministerstvo vnitra, odbor dozoru a kontroly, a právě proto každá OZV před zveřejněním a uvedením v platnost prochází jejich vnitřním právním, třífázovým stupněm kontroly. Může se zdát, že některá ustanovení v zákoně jsou nesmyslná nebo zavádějící, zákonodárce však takto právní předpis zhotovil a schválil a my jsme povinni podle něj postupovat.

2. Finance

Že nemáme na likvidaci odpadu dost peněz? No ano, a ani jich mít nikdy dost nebudeme. Likvidace odpadů obecně je rok od roku nákladnější záležitost a nákladnější ještě bude, s ohledem na nové Nařízení EK, které zpřísňuje podmínky likvidace a nakládání s odpady. Skládky nebudou povoleny, pouze spalovny. Veřejnost si jistě vzpomene na kauzy staré zhruba 10 let, kdy k nám někteří podnikatelé přiváželi odpad z Německa, kde tento zákon začal již platit, a tamní firmy neměly smlouvy se spalovnami. Odvoz na naše území je přišel hodně levněji. Na našem území pak vznikaly na katastrech měst skládky, které nyní likvidují obce samy a při troše štěstí, s přispěním dotací. (Toto se netýká skládky Buštěhrad, ta vznikla historicky jinak). Město se snaží vyrovnaně rozprostřít náklady za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů na poplatníky, a na sebe. Výběr místního poplatku od každého občana pokryje necelou polovinu všech skutečných nákladů.  Sice je zde zákonem dána regulace maximální výše místního poplatku a to je 1000,-Kč na občana a rok, město však zvolilo lidštější přístup, a 60% nákladů hradí ze svého rozpočtu. Lze samozřejmě zajistit vývoz kontejnerů na tříděný odpad 2x týdně, potom ale budou zastupitelé muset zvýšit sazbu místního poplatku na občana, nebo pozastavit jiné investice ve městě. Že nevybereme úplně všechno, od každého? Ano, nevybereme a je to normální, vybrat ode všech totiž není ani možné. Jsou zde různá zákonná osvobození, osvobození daná městem pro některé skupiny obyvatel, které splní jisté podmínky, a také jiné lidské příběhy, které můžeme nebo dokonce musíme vzít v potaz.

Konstrukce

Vybíráme od všech poplatníků. I od těch „věčných neplatičů“. Proces vymáhání je zahájen vždy, jen úspěšnost se posouvá v čase. Vybíráme od všech, kteří jsou zde trvale hlášeni nebo vlastní zde nemovitost k rekreaci. Trvalý pobyt to je to nejdůležitější kritérium, podle kterého vybíráme. Nelze vybírat od azylantů a cizinců, kteří se pohybují průběžně na území republiky, byť zrovna po Buštěhradě, lze jen od těch, kteří dostanou povolení k pobytu na území našeho města a dostanou možnost se trvale přihlásit, protože si je k sobě někdo nechá přihlásit, jinak nelze trvalý pobyt zřídit, a ani nařídit. (Nařídit lze pouze v takovém případě, že bychom měli na území města vybudované schválené azylové zařízení, i kdyby nepatřilo nám ale ministerstvu vnitra, což nemáme).

Azylanti udělením azylu, nebo tím, že jsou ve statutu čekatele na azyl, dostanou právní ochranu a pak jsou do nějakého města umístěni, pokud jde o azylové zařízení v majetku ministerstva vnitra, město musí souhlasit, (v případě přítomnosti azylového zařízení musí, ale jen do výše kapacity), pak od nich vybírá poplatky, které bývají obsaženy v celkové platbě za pobyt na tom kterém místě obecně. (Min. vnitra platbu vybírá a pak městu přefakturuje, vlastní li město objekt, ve kterém dobrovolně umístí azylanty, vybírá si platby samo z dávek, které azylanti pro pobyt na našem území dostávají.)

Cizinci, kteří dostanou povolení k přechodnému pobytu na území města - o tom nás policie vyrozumí. Cizinecká policie nám nesdělila v posledních letech, že bychom museli přijmout nějaký počet azylantů do našeho města  - kam taky - , a ani nám nesdělila, že by zde, na území města Buštěhradu, nějaký cizinec měl přechodný pobyt. O trvalém pobytu cizinců víme sami z centrální evidence obyvatel, od těch vybíráme, o ostatních těchto skutečnostech informuje pak město cizinecká policie, samostatně nebo vysloveně na žádost města.

(Jen pro představu, jak z cizince v přechodném pobytu fakticky vymůžeme poplatek, pokud jej sám dobrovolně nezaplatí? Vymáhání po člověku, který má povolení k pobytu u nás jen na tři měsíce, a za ty tři měsíce už je v jiné obci, či dokonce v jiné zemi, při výši poplatku, (162,-Kč za 3 měs.), s ohledem na písemnou komunikaci s jinou obcí, cizím státem, zajištění tlumočníka pro tuto osobu, administrativní náklady spojené s překladem, notářská ověření překladů, by bylo pro město vymáhání této částky značně nerentabilní. Toto ustanovení v zákoně je tedy pouze ošetřující určitou skupinu osob, aby nebyla opomenuta, ale je těžko aplikovatelná, když jde proti  zásadě procesní ekonomie).

4. Sběrné místo a hnízda soustředěného tříděného odpadu

Sběrné místo doznává v dnešní době přeměny tak, aby vyhovovalo novým podmínkám, a přeplněná hnízda na tříděný odpad jsou řešením, které nelze momentálně urychlit. Sběrné místo bude výhledově od příštího roku otevřeno častěji a ještě také v jiných hodinách. Máme nový Plán odpadového hospodářství, ve kterém jsme zavázáni navýšit kapacitu míst soustředěného tříděného odpadu a také vytvořit místa nová. V současné době máme studie na tato místa, ne všichni občané jsou ale nadšeni, že v jejich blízkosti budou umístěna. Zvážení umístění je nutné také s ohledem na inženýrské sítě atp. Je to dlouhodobější záležitost. Financovat je lze z části z dotačních titulů, o které požádáme.

Město bude stále vystaveno tomu tlaku, aby systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů byl nastaven tak, aby nezatěžoval enormně finančně občany, ale také aby nesdíral město. Nový zákon o nakládání s odpady, Nařízení EU, které je v současné době implementováno do našeho nového zákona o odpadech, nařizuje mnohá omezení a povinnosti pro firmy, zabývající se likvidací odpadů. Tyto nové povinnosti se tak promítnou do nákladů za odpad, v budoucnu, a zvýší tak náklady měst a obcí na likvidaci odpadů. Sběrné místo bude k dispozici častěji po novém roce a nová sběrná hnízda pro tříděný odpad budou rozšířena a v některých lokalitách zřízena nová, jak a kde, o tom rozhodnou zastupitelé.

DN